Een arbeidsconflict is een serieuze verstoring in de werkrelatie tussen een werkgever en werknemer (of tussen werknemers onderling) door bijvoorbeeld misverstanden, persoonlijkheidsverschillen, onenigheid over arbeidsvoorwaarden of werkschema’s. Zonder vroegtijdige interventie kan een arbeidsconflict leiden tot werkstress, verhoogd ziekteverzuim, verminderde productiviteit en hoge kosten voor een bedrijf.
Het is dus zaak om in geval van een verstoring in de arbeidsrelatie in te grijpen. Het begint met een tijdige herkenning van de verstoring in de werkrelatie. Plan daarna zo snel mogelijk een gesprek om de oorzaken aan te pakken. Overweeg daarbij de inzet van mediation, omdat een mediator kan helpen de communicatie te verbeteren en een oplossing te vinden. Als er sprake is van ziekte, schakel dan ook de bedrijfsarts in en vraag om advies. Bij aanhoudende problemen is het verstandig om een arbeidsrechtspecialist te raadplegen, zodat met het oog op een eventuele rechtsgang tijdig bijgestuurd kan worden.
Een verstoorde arbeidsverhouding kan alleen tot een redelijke ontslaggrond leiden als de arbeidsverhouding ernstig en duurzaam is verstoord, herstelpogingen zijn gedaan en herplaatsing in een andere functie niet mogelijk is. Alleen als hieraan is voldaan kan van een werkgever in redelijkheid niet worden gevergd de arbeidsovereenkomst te laten voortduren.
Echter, als een werkgever zelf bewust heeft aangestuurd op een verstoring van de arbeidsverhouding, deze in stand laat of heeft laten escaleren, en vervolgens een beëindigingsprocedure start kiezen de meeste kantonrechters voor een afwijzing van het ontbindingsverzoek. Sommige kantonrechters ontbinden de arbeidsovereenkomst toch, maar alleen onder toekenning van een billijke vergoeding, bovenop de transitievergoeding. Dit kan leiden tot een behoorlijk hoog prijkaartje.
Wilt u meer weten over dit onderwerp, neem dan contact op.
Bel gerust